Digitale marketing is veel meer dan een sociale mediastrategie. Je mag nog zoveel posten op je sociale kanalen, Google is en blijft één van de belangrijkste plekken om aanwezig te zijn! Ik spreek vooral over Google omdat het de grootste zoekmachine is (in België meer dan 95% marktaandeel). In deze ‘social tijden’ wordt SEO meestal vergeten in de online strategie. Organisaties zijn bezig met wat ze op Facebook, LinkedIn of Instagram zullen posten en niet met hoe ze de vindbaarheid van hun webpagina’s verhogen. Maar waar mensen scrollen op social media, zoeken ze heel gericht via zoekmachines zoals Google. Welke groep mensen lijkt je interessanter? Een groep mensen die posts doorscrollen via Instagram of een potentiële klant die effectief op zoek is naar iets wat jij aanbiedt?
Om een voorbeeld te geven:
Je ziet op Instagram een advertentie voor zonnebrillen. Tof! Maar je hebt er al drie in de schuif liggen.
Je zoekt via Google naar een nieuwe zonnebril want je heb dringend een nieuwe nodig voor je op vakantie vertrekt. Op dat moment ben je een potentiële klant die zeer gericht zoekt met een grote kans tot aankoop, tot conversie. De ‘zoeker’ zit al een stap verder in de ‘customer journey’. (Dat topic komt later nog aan bod)
Juist…
Wil je je online marketing boosten, start dus eerst met het optimaliseren van je SEO.
SEO, Search Engine Optimization
Wat is dat nu precies, SEO? Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie is eenvoudig gezegd het verbeteren van je website om hoger te scoren in zoekmachines. Heeft ooit al iemand jouw organisatie gevonden op pagina 3 van Google??
De zoekresultaten die verschijnen na het ingeven van een zoekwoord zijn ‘organisch’. Dit wil zeggen niet-betalende zoekresultaten. Daartegenover staat ‘SEA‘, Search Engine Advertising, wat staat voor betalende zoekresultaten. Deze pagina’s vind je helemaal bovenaan en worden aangeduid met ‘advertentie’. Daarover later meer.
Zoekwoorden en relevantie
Hoe start je nu met het optimaliseren van je website? Start met een zoekwoordenonderzoek!
- Op welke termen zoeken mensen je organisatie?
- Welke zoekwoorden zijn relevant of juist niet? Logica is hier key! Zoek je naar sportclubs wil je geen restaurants vinden.
- Welke andere relevante zoekwoorden zijn er / synoniemen / afgeleiden / omschrijvingen / zoekwoordencombinaties /….
- Maak een lijst met je gewenste zoekwoorden. Bekijk dit per webpagina. De volgende stap is het aanpassen van je content naar dit gewenste zoekwoord of de gewenste combinatie.
- Kijk eens naar je concurrenten of concullega’s hun positie in Google. Komen ze boven of onder jouw pagina’s te voorschijn?
- …..
Goed om weten:
Short tail = is een zoekopdracht bestaande uit 1 tot 3 woorden.
Long tail = is een zoekopdracht bestaande uit meer dan 4 woorden, wat al meer naar volwaardige zinnen gaat. Dit is specifieker en kan soms betere resultaten geven. Met de komst van Google Voice Search wordt dit ook al vaker gebruikt.
Veel te checken dus!
Maak nu je content SEO – proof! Gebruik mijn handige checklist. Je kan deze meteen downloaden na het invullen van je gegevens.
Het is alvast een eerste stap in je online strategie. Een eerste stap inderdaad… want hoe weet je of je acties succesvol zijn? Of hoe maak je relevante content voor een juiste doelgroep,…
Volg Studiothieke via sociale media en mis het eerstvolgende blogbericht niet! Samen stap voor stap naar een betere online zichtbaarheid.